Czym jest branding? Jak bardzo termin ten zmienił się na przestrzeni lat? I dlaczego jest tak ważny dla firm? To kilka podstawowych pytań, na które każdy biznes musi sobie odpowiedzieć, zanim zanurzy się w świat budowania marki. Ponieważ branding jest nie tylko ważny dla firm, ale wręcz niezbędny dla ich przyszłości.
Poświęćmy trochę czasu na wyjaśnienie tego zagadnienia. Branding to termin, który odnosi się do wszystkich różnych sposobów, jakie firma wykorzystuje w celu stworzenia właściwego i pozytywnego wizerunku w oczach swoich klientów. Branding jest ściśle powiązany z procesem marketingowym firmy, ale nie jest to tożsamy. Budowanie marki jest strategią, podczas gdy marketing jest taktyką, która będzie realizowana, aby ta strategia działała. Można powiedzieć, że branding jest terminem parasolowym, który obejmuje taktykę firmy w celu promowania swoich produktów, usług i nazwy.
W ciągu ostatnich kilku lat w budowaniu marki zaszły ogromne zmiany. Przed rokiem 2000 budowanie marki odnosiło się do nazwy konkretnego produktu lub usług danej firmy. To, co dziś określamy mianem " znaku towarowego". Dziś branding nabrał zupełnie innego znaczenia. Odnosi się do "wizerunku" samej firmy. Zaufanie, jakim konsumenci darzą firmę oraz jej produkty i usługi.
Możemy wziąć za przykład firmę NIKE. NIKE była tylko firmą produkującą i sprzedającą sprzęt sportowy i odzież sportową. Po współpracy ze znanymi sportowcami w celu reklamowania swoich produktów, NIKE udało się sprawić, że klienci kojarzą produkty firmy z pozytywnymi uczuciami, jakie żywią wobec tych sportowców. Teraz zamiast być tylko firmą, NIKE stała się topową marką sprzętu sportowego, całkowicie splecioną z jakością i zaufaniem do swoich produktów.
Branding jest niezbędny dla każdej firmy, niezależnie od tego, czy mówimy o produktach, usługach, czy o prawie wszystkim innym. Jest to sposób, w jaki klient postrzega firmę, jej produkty i usługi. Im lepszy branding, tym bardziej prawdopodobne jest, że klient zaufa firmie i poleci ją innym. Uczucie, jakie ludzie mają, kiedy myślą o firmie lub produkcie, odgrywa najważniejszą rolę w tworzeniu marki firmy. Pozytywne odczucia mogą zaważyć na przyszłości firmy, natomiast negatywne z pewnością ją zepsują.
Jeśli mielibyśmy podzielić najważniejsze elementy brandingu, to wyglądałoby to mniej więcej tak. Branding to:
To są główne punkty brandingu, ale na tym nie koniec. Każdy punkt może być podzielony na podkategorie i tak dalej. Budowanie marki jest istotą firmy. Jeśli branding nie działa, marketing nie będzie działać i tam dla firmy nie będzie działać.
Czy firma sprzedaje produkty lub świadczy usługi, trzeba ustanowić dobrą strategię budowania marki i trzymać się go. Zmiany mogą nadejść, ale idea musi pozostać. Znajdź odpowiednią strategię budowania marki dla swojej firmy już dziś i zacznij budować na niej swoją przyszłość.