• 21 listopada 2024

Co sprawia, że projekt jest skuteczny? Cóż, jedyna jasna odpowiedź, jaką można uzyskać, pochodzi z psychologii Gestalt. Znana również jako gestaltyzm, filozofia ta twierdzi, że umysł ludzki będzie postrzegał całą kompozycję zasadniczo inaczej niż jest ona w rzeczywistości w porównaniu do jej poszczególnych elementów.

Ogólnie rzecz biorąc, zasady Gestalt pomóc w zrozumieniu, jak należy przetwarzać informacje wizualne albo zaczynając od całości i pracując swoją drogę do części lub łamiąc całość na proste części składowe.

Przede wszystkim możesz rozbić psychologię Gestalt, a w tym artykule pokażemy Ci dziewięć sposobów, w jaki możesz projektować, używając zasad Gestalt.

9 Sposobów na projektowanie z wykorzystaniem zasad Gestalt

1. Prawo prostoty Gestalt

Zgodnie z pierwszą zasadą projektowania Gestalt, zwaną również emergencją, ludzie będą interpretować i postrzegać złożone obrazy w najprostszej formie, w jakiej mogą. Na przykład obrazy, które dają ci początkową perspektywę, ale w rzeczywistości są inne, są częścią tej zasady projektowania. Jeśli spojrzysz na obraz, który będzie zależał od perspektywy, będziesz postrzegał to, co twój umysł postrzega w najprostszej formie. Oto przykład poniżej.

Źródło

Na obrazie osoba po prawej stronie zobaczy liczbę dziewięć, ale osoba po lewej stronie zobaczy liczbę sześć. Więc niezależnie od tego, po której stronie się znajdujesz, właśnie to zobaczysz.

Uwaga: Możesz sprawdzić te oszałamiające projekty szablonów raportów tutaj.

2. Podobieństwo

W naszej naturze leży grupowanie rzeczy, które wyglądają podobnie. W jednej z zasad Gestalt, podobne elementy będą wizualnie zgrupowane razem. Podobieństwo może być również wykorzystane do połączenia elementów razem, które mogą nie być obok siebie w projekcie.

Źródło

Oczywiście, jeśli chcesz, aby rzeczy się wyróżniały, możesz sprawić, że będą niepodobne do reszty. Na przykład przyciski wezwania do działania (CTA) są zwykle projektowane w innym kolorze niż reszta strony, aby wyróżnić się od reszty i zwrócić uwagę odwiedzających. Firmy, którym na tym zależy, zwracają uwagę na zasady grupowania Gestalt.

Na przykład w projektowaniu UX stosowanie podobieństwa wyjaśnia, które elementy muszą się wyróżniać. Zasada podobieństwa ułatwia skanowanie przez listę cech, która wykorzystuje powtarzające się elementy projektowe. Zmiana elementów projektowych dla Twoich cech i wyróżnienie ich zmieni perspektywę odwiedzającego.

Zasada podobieństwa odpowiada za pokazanie Ci, jak odwiedzający będą postrzegać strukturę Twojej witryny.

3. Bliskość

Bliskość jest powszechnie stosowana do grupowania elementów projektu. Ogólnie rzecz biorąc, obiekty znajdujące się bliżej siebie są postrzegane jako bardziej powiązane ze sobą niż obiekty znajdujące się daleko od siebie, więc w większości przypadków będziemy postrzegać obiekty znajdujące się bliżej siebie jako całość.

Ich funkcja jest jeszcze silniejsza niż innych obiektów, jeśli chodzi o nakładanie się obiektów. Na przykład na poniższym obrazku zobaczysz, że nasz mózg uzna, że obiekty nakładające się na siebie mają silniejszą korelację niż obiekty znajdujące się bliżej siebie.

Źródło

4. Zamknięcie

Jedną z najciekawszych zasad Gestalt jest zamknięcie. Zamknięcie reprezentuje ideę, że twój mózg wypełni wszystkie brakujące części obrazu lub projektu , który widzi i stworzy go jako cały obraz.

Zasada zamknięcia pozwala oczom podążać za pewnymi wskazówkami, takimi jak linie przerywane, aż do końca. Jednak złożone obrazy będą często postrzegane jako loga. Na przykład, tutaj jest zdjęcie słonia. Poniżej zobaczysz, że brakuje niektórych elementów obrazu, ale Twój mózg będzie miał tendencję do postrzegania obrazu jako całości.

Źródło

Zamknięcie jest powszechnie stosowane w projektach logo, a niektóre przykłady obejmują NBC, Adobe i więcej.

Innym doskonałym przykładem zamknięcia w projektowaniu UX i UI jest sytuacja, w której pokazujesz częściowy obraz zanikający na ekranie użytkownika, aby pokazać mu, że jest więcej do zobaczenia poprzez przeczesywanie w lewo i w prawo. Jeśli jednak od razu zaoferujesz pełny obraz, mózg nie będzie od razu wiedział, że jest więcej do zobaczenia, a użytkownik jest mniej skłonny do machnięcia w prawo lub w lewo.

5. Zasada symetrii

Symetria pokazuje percepcję każdego człowieka, który widzi wszystkie symetryczne elementy w obrębie obrazu jako jeden. Niezależnie od tego, jak daleko od siebie jest każdy element, twój mózg zobaczy je jako grupę i spróbuje przetworzyć je w złożonym scenariuszu.

Kiedykolwiek używasz symetrii w projektowaniu stron internetowych, ma to znaczenie z wielu powodów. Ilekroć ktoś przegląda twoją stronę, chce mieć dobrze zorganizowany zarys podczas przewijania witryny, lub pozostawi ludzi zdezorientowanych i sprawi, że opuszczą twoją stronę. Dzięki zasadzie symetrii możesz dać swoim użytkownikom dobre doświadczenie, jeśli chodzi o użyteczność.

Symetria jest również popularna do wydobywania ludzi do specjalnych funkcji na twojej stronie, takich jak call-to-action (CTA), a także innego ważnego elementu na twojej stronie.

Źródło

6. Zasada figury i podłoża

W każdym rodzaju projektowania elementy są albo postrzegane jako część tła, albo jako punkt centralny na pierwszym planie. Obraz jest określany jako punkt centralny, a tło to miejsce, w którym spoczywa obraz.

W tym przypadku nasz mózg będzie przetwarzał mniejsze elementy zawarte w obrazie jako "figurę", a większe elementy jako "grunt", ale najpierw będzie przetwarzał figurę.

Na postrzeganie obiektów figury i ziemi może wpływać ostrość, kolor i kontrast. Na przykład na poniższym obrazie zauważysz, że nasze mózgi najpierw przetworzą biały obiekt, a następnie rozgryzą pomarańczowy. Na obrazku widać, że na początku wygląda on jak zawartość Afryki, ale po dłuższym oglądaniu zauważysz dwie wpatrzone w siebie twarze.

Źródło

7. Wspólny los

Wspólny los nie był początkowo uwzględniany w teorii Gestalt. Jednak w projektowaniu UX nie jesteśmy w stanie opisać, jak bardzo przydatny jest w rzeczywistości common fate. Zasada ta mówi, że ludzie zawsze będą mieli tendencję do grupowania rzeczy, które wskazują lub poruszają się w tym samym kierunku.

Na przykład na poniższym zdjęciu zobaczysz wiele ptaków latających wokół. Tło jest białe, więc ten obraz jest używany głównie jako wektor, ale ponieważ ptaki są prawie identyczne, nasz mózg będzie miał tendencję do postrzegania ich jako jednego bodźca.

Źródło

8. Synchrony

Synchronia jest jedną z najciekawszych zasad projektowania Gestalt i nakazuje, że elementy poruszające się w tym samym kierunku będą postrzegane jako bardziej powiązane ze sobą niż te poruszające się w przeciwnych lub różnych kierunkach. Niezależnie od tego, jak zostaną umieszczone, zawsze będziemy widzieć rzeczy, które poruszają się w tym samym kierunku, powiązane ze sobą.

Na przykład na poniższym obrazku zobaczysz, że nie wszystkie okręgi są skierowane do góry. Niektóre z nich są skierowane w dół, ale większość widzów skojarzy je jako podobne do siebie, mimo że fizycznie nie są zgrupowane razem.

Źródło

9. Ciągłość

Zgodnie z zasadą ciągłości, oczekuje się, że elementy ułożone w krzywą lub linię będą kontynuowane poza ich punktem końcowym. Mówiąc krótko, kiedy nasze oczy podążają za linią lub krzywą, wierzą, że linia będzie kontynuowana w tym samym kierunku, dopóki nie napotka czegoś po drodze.

Doskonały przykład jest taki, jak wtedy, gdy patrzysz na drogę. Droga będzie się stale rozszerzać dalej niż widzą to twoje oczy, ale to nie znaczy, że droga nigdy się nie skończy, prawda? Więc zamiast tego, wciąż zakładasz, że będzie ona kontynuowana wzdłuż tej samej linii, na którą wciąż patrzysz.

Na przykład, spójrzmy na poniższy obrazek. Postrzegamy obraz jako ciągły ruch i staramy się zminimalizować wszelkie przerwy i zmiany po drodze. Tutaj możemy postrzegać obraz na dwa sposoby, jeden to dwie linie nakładające się na siebie, a drugi to czerwona linia i czarna linia rozchodzące się podczas ruchu. W tym przypadku wszystko sprowadza się do percepcji.

Źródło

Zakończenie

To już wszystko w tym artykule. Oto dziewięć sposobów, w jaki możesz wykorzystać zasady Gestalt, aby pomóc Ci ulepszyć projekt Twojej witryny lub cokolwiek, co próbujesz osiągnąć ze swoimi konsumentami. Zasady Gestalt są ważne do przeanalizowania, ponieważ pomagają zidentyfikować, jakie percepcje miałby odwiedzający, gdy odwiedza Twoją witrynę lub obraz, który możesz opublikować w mediach społecznościowych lub gdziekolwiek indziej.

Przede wszystkim użyliśmy przykładowych zdjęć, które możesz obserwować, aby zobaczyć, jak zareagują klienci. Bez względu na to, co robisz, twoim priorytetem powinno być poprawienie tego, jak projektujesz i przyciągasz nowych odwiedzających. Kluczem do świetnego projektowania jest wiedza o tym, jak użytkownicy będą postrzegać Twoją stronę internetową lub jakikolwiek obraz, którego używasz. Kiedy masz tego typu informacje, jesteś tak potężny, jak nigdy dotąd!

Top