Globalny kryzys gospodarczy ostatnich kilku lat oraz zanieczyszczenie środowiska naturalnego stworzyły społeczeństwom możliwość wykorzystania swojej kreatywności i opracowania programów, które pomogą i poprawią ich dobrobyt. Jednym z takich działań jest wspólna konsumpcja. Koncepcja dzielenia się nie jest nowa, ale pojawiła się jako rozwiązanie ze względu na okoliczności. W ostatnich latach, wspólna konsumpcja stała się powszechnym terminem, z najbardziej znanymi inicjatywami, Airbnb (zakwaterowanie), Uber (usługi taksówkarskie), Ebay (towary używane).
Oprócz tych wymienionych powyżej, możemy zaobserwować alternatywne formy konsumpcji w życiu codziennym. Te nowe sposoby dzielenia się i handlu pojawiły się głównie dzięki Internetowi. Możliwości stron internetowych, które świadczą tego typu usługi są nieograniczone.
Liftshare jak opisano w tytule jest platformą, która pozwala użytkownikom zarezerwować miejsce w pojeździe kierowcy, aby dotrzeć do celu za niewielką kwotę. Zamiast korzystać z transportu publicznego można podzielić się swoją podróż i koszty z innymi ludźmi, którzy podróżują w tym samym miejscu. Usługa ta może być wykorzystywana zarówno w przypadku długich podróży, jak i mniejszych tras.
GrupaMamaBake była pionierem w dziedzinie wspólnej konsumpcji. Koncepcja polegała na stworzeniu sieci matek, które zbierały się razem i gotowały duże porcje posiłków, które następnie dzieliły między siebie, tak aby każdy wracał do domu z kilkoma domowymi posiłkami. To był początkowy pomysł, ale z biegiem lat rozszerzyli się poprzez media społecznościowe, a także zapewnić przepisy i wskazówki.
Swap to darmowa usługa, w której użytkownicy mogą przesyłać zdjęcia przedmiotów, które nie są już dla nich przydatne i wymieniać je z innymi przedmiotami, które chcą uzyskać. Nawet jeśli nie chcesz wymieniać żadnych swoich rzeczy, możesz znaleźć niedrogie rzeczy używane. Możesz wymieniać się przedmiotami lokalnie lub międzynarodowo. Jest to inicjatywa, która nie tylko minimalizuje koszty, ale także szanuje środowisko.
Działania te różnią się w zależności od kraju, ale można znaleźć podobne inicjatywy dostosowane do potrzeb każdego regionu. Ekonomia współdzielenia dodaje bardziej humanitarny akcent do całej koncepcji, ponieważ ludzie muszą współpracować, zacząć szanować się nawzajem i zmienić swoje spojrzenie na nadmierną konsumpcję. Projekt Col-sumers bada korzyści płynące ze Wspólnej Konsumpcji i koncentruje się na szkoleniu konkretnej grupy docelowej, osób powyżej 60 roku życia, w zakresie efektywnego korzystania z narzędzi ekonomii współdzielenia.
Dowiedz się więcej o projekcie klikając na oficjalną stronę: https: //col-sumers.eu/