Kiedy rozpoczynasz nowe przedsięwzięcie biznesowe, musisz wziąć pod uwagę wiele zmiennych. Instytut Rozwoju Przedsiębiorczości określił wcześniej najważniejsze umiejętności, jakie powinni posiadać młodzi przedsiębiorcy, aby odnieść sukces. Należą do nich umiejętności zarządzania, planowania finansowego oraz - być może najważniejsza ze wszystkich - umiejętność nawiązywania kontaktów.
Mimo że w świecie biznesu panuje ogromna konkurencja, nadal można uzyskać pomoc i wsparcie od innych przedsiębiorców, zwłaszcza jeśli nawiąże się dobre relacje biznesowe. Aby rozpocząć swoją podróż, warto zapoznać się z kilkoma cennymi wskazówkami dotyczącymi nawiązywania kontaktów.
1. Poznaj ludzi ze swojej branży - Aby Twoja sieć kontaktów była bardziej efektywna, ważne jest, abyś znał najważniejsze osoby związane z charakterem Twojej działalności. Z jakimi markami się identyfikujesz? Od kogo chcesz się uczyć? Business Collective zacytował współzałożycielkę ZinePak, Brittany Hodak, aby pomóc zainspirować młodych przedsiębiorców: "Przeczytaj tyle książek lub artykułów autorstwa danej osoby, ile zdołasz zdobyć, a następnie zwróć się do niej z przemyślanymi, konkretnymi pytaniami opartymi na jej pracy". Jest to świetny sposób na wyróżnienie się spośród innych ludzi. Świadczy to o Twojej wiedzy i zaangażowaniu w to, co robisz.
2. Osobista wizyta - Nie ma nic bardziej taktycznego niż osobiste spotkanie z osobą, z którą chcesz nawiązać kontakt. Jeśli bierze ona udział w jakimś wydarzeniu lub konferencji prasowej, będziesz mógł zobaczyć, jak się zachowuje. Menlo Coaching sugeruje zanotowanie istotnych informacji, które pojawiły się w trakcie spotkania, takich jak nadchodzące wydarzenia i kwestie, które mogą zapoczątkować sensowną rozmowę. Im więcej wspólnej płaszczyzny porozumienia i szczerego zainteresowania, tym lepiej.
3. Korzystaj z mediów społecznościowych - W niektórych przypadkach spotkanie twarzą w twarz nie jest realną opcją. W świecie, który w coraz większym stopniu zmierza w kierunku technologii cyfrowych, media społecznościowe są nieocenionym narzędziem ułatwiającym nawiązywanie kontaktów. Obecnie łatwiej jest nawiązać kontakt z markami za pośrednictwem Facebooka, Twittera czy LinkedIn. Nie zapomnij przedstawić siebie i swojej marki, ponieważ zapamiętywanie nazwisk jest bardzo pomocne w świecie biznesu. Śledź także swoje własne kanały komunikacji. Nigdy nie wiadomo, kiedy inna marka będzie chciała się z Tobą skontaktować.
4. Spraw, aby Twoja osobowość błyszczała - Choć powiedzenie "Bądź sobą" brzmi banalnie, jest to jedna z najlepszych rzeczy, jakie możesz zrobić, aby zbudować silną sieć kontaktów. Oczywiście nie oznacza to, że należy podchodzić do wszystkiego bez przygotowania. Bądź profesjonalny, a jednocześnie naturalny i wykorzystaj swoje dziwactwa w rozmowie. Traktuj swoją osobowość jako atut, ponieważ nie da się jej powielić przez nikogo innego. Ponadto nie zapominaj o dobrych manierach. Bądź uprzejmy i zachowaj pokorę, zwłaszcza w obecności starszych przedsiębiorców i/lub doświadczonych profesjonalistów biznesowych. Lepiej jest słuchać i doceniać to, czym się dzielą, niż zasypywać ich swoimi pomysłami.
5. Bądź cierpliwy - nawiązywanie kontaktów wymaga wiele czasu i wysiłku. Może być kuszące, by od razu zacząć się sprzedawać, zwłaszcza jeśli chce się osiągnąć swoje cele na wczesnym etapie, ale należy zachować ostrożność. The Balance ostrzega przed częstym oferowaniem ofert sprzedaży, ponieważ może to bardzo szybko zmienić Twój status z "kontaktu biznesowego" na "irytującego sprzedawcę". Ważne jest także, aby utrzymywać z kontaktami relację typu "dawaj i bierz". W razie potrzeby należy im pomóc.
Artykuł wyłącznie do użytku ied.eu
Artykuł autorstwa: Jennison Bush
Jennison Bush jest psychologiem i trenerem kariery za dnia, a w nocy pisarką. Kiedy nie dzieli się swoją wiedzą z klientami i ich celami życiowymi lub nie pisze gościnnych wpisów na blogu, Jennison lubi piec i odkrywać nowe miejsca na posiłki z rodziną w Salonikach.